φυλακές

74703558_473530356582641_2290555683008937984_n

-Όταν έχεις εξουσία να την ασκείς με φειδώ, είπε στον αστυνομικό.
Δεν ήξερε τι σημαίνει φειδώ.

Τα αξεσουάρ καταστολής κτίζουν ταυτότητες. Η υπερτροφική εξουσία δεν είναι ανύπαρκτο φαινόμενο στους υπεύθυνους της τάξης.

Ήμασταν στις φυλακές Σαρδηνίας για να αξιολογήσουμε τις συνθήκες ευημερίας και προόδου φυλακισμένων. Κτισμένες μεταξύ ορεινών ακατοίκητων χωριών, είχαν στο κάθε κελί ένα μικρό παραθυράκι με κάγκελα, από όπου έβγαζαν οι κρατούμενοι το χέρι τους και σφήνωναν από την μια άκρη του παράθυρου μέχρι την άλλη, κομμένα σκουπόξυλα στα οποία έδεναν σώβρακα και μπλουζάκια να στεγνώσουν. Μόλις φτάσαμε, κόλλησαν τα μούτρα τους στις τρύπες των κάγκελων, έβγαζαν τα χέρια τους μέσα από τα σίδερα να μας χαιρετήσουν. Η επίσκεψη μας ήταν για εκείνους η επαφή με τον έξω κόσμο, η χαρά του περιττού.

Στη φυλακή αυτή είναι κυρίως ξένοι, φυλακισμένοι για φόνους, για ναρκωτικά και για εμπλοκή με την Ιταλική μαφία. Οι εγκαταστάσεις απαράδεκτες. Ωστόσο εβδομαδιαία επισκέπτονται και διδάσκουν καθηγητές Ιταλικών, μαθηματικών, υπολογιστών, μαγειρικής. Ρώτησα τους δασκάλους αν φοβούνται, αν μαζί τους είναι επικίνδυνοι. Είπαν πως στο μάθημα είναι ακίνδυνοι, χαρούμενοι, πειθαρχημένοι.

Ειναι οι άνω των δέκα χρόνων φυλακισμένοι εδώ. Σε αυτή τη φυλακή έρχονται τα τελευταία χρόνια της ποινής και μαθαίνουν δουλειές εκτροφής ζώων, παρασκευής τυριού, αγροτικών ή οικοδομικών εργασιών, για απόκτηση δεξιοτήτων. Να μην κάνουν παλιγγενεσίες παραβατικου τρόπου επιβίωσης όταν θα επιστρέψουν στις κοινωνίες. Ζήτησα από τον υπεύθυνο φυλακής να με πάρει στα κελιά να δω τις συνθήκες κράτησης. Αρνιόταν, αν κι ο ρόλος μας ήταν αυτός. Έλεγε τους έχουν καλά και δεν θα επέμβω εγώ.

Πολλά χρόνια διχάζομαι αν στόχος της φυλάκισης είναι η τιμωρία, ή, η αναμόρφωση.

Οι παιδεραστές, οι έμποροι οργάνων, οι ψυχιατρικοποιημένοι δολοφόνοι, έχουν στην συναισθηματική μας άποψη, ανακολουθία στη διανομή ποινής και στις δεύτερες ευκαιρίες στις κοινωνίες, σε σχέση με τον έμπορο ναρκωτικών, τον τοκογλύφο, τον βίαιο, τον κλέφτη, τον πολιτικό καταχραστή. Κοπτοραπτική στις αντιρρήσεις μας.

«Να πεθάνει στη φυλακή», «Μακάρι να τον βιάζουν άλλοι κρατούμενοι», «Θανατική ποινή» κι άλλα τσιτάτα. Η παρεμβατική μας βία προς αποκατάσταση της κοινωνικής κοκεταρίας. Μια οριακή διαταραχή του γκέτο της αφρόκρεμας, που νομίζει δικαιούται να απονέμει ανομία, στο όνομα του νόμου. Κοινωνιολογικά νοικοκυρέματα από αυτάρεσκους σατραπίσκους. Ο νάρκισσος καλός πολίτης ευταξίας επιδίδεται σε προτάσεις που μετατρέπουν φυλακές σε κολαστήρια. Το αισθητήριο απονομής της τάξης αποκτά φονικά δικαιώματα.

Καπετανιλίκια που εξασφαλίζουν την ταξική τους ταυτότητα. Το βαφτίζουν «αρετή». Καθιερώνουν κοινωνίες που επαναλαμβάνουν σχήματα ανομίας, σχήματα αυτοδικίας, σχήματα δολοφονικά. Που δεν διαφέρουν πουθενά τελικά με τον εγκληματία. Εξαργυρώνουμε το ξαναμμένο μπάτσο που γουστάρουμε, που κατά βάθος είμαστε. Μας είναι αφροδισιακός ο εξουσιαστικός εαυτός μας, αυνανίζόμαστε στη θέα του βίαιου, του κυρίαρχου ειδώλου μας, αυτού που επιτάσσει την τάξη. Το μίσος απαιτεί.

*
Κρατούμενοι που δεν ζουν σε καμιάς κοινωνίας το όραμα.
_____

Αν φερόμαστε σαν άγρια ζώα σε κρατούμενους, διαμορφώνουμε ξανά άγρια ζώα στον μετέπειτα αποφυλακισμένο, δηλαδή στον μετέπειτα νέο μας γείτονα. Τον νέο μας γείτονα τον διαμορφώνουμε.

Εάν κάποιος αποτελεί συνεχή απειλή της κοινωνίας, υπάρχει τρόπος, και είναι να συνεχίσει να στερείται την ελευθερία του. Και αυτό είναι μεγάλο ζήτημα. Ο εγκλεισμός είναι τεράστιο θέμα. Τεράστιο τιμωρία. Μια ζωή τελειωμένη. Απελπιστική.

Καταλήγω και τραβώ στο, να εκτίει ποινή ο εγκληματίας. Αλλά να βγαίνει καλύτερος. Στέρηση ελευθερίας, όχι δικαιωμάτων. Σαν τη παιδεία που ζητά εντός φυλακής ο Ρωμανός.

Στη Νορβηγία δημιούργησαν φυλακές χωρίς θυμούς και βία ως μέθοδο σωφρονισμού. Η φιλοσοφία είναι να εξημερώνουν και να εκπολιτίζουν το φυλακισμένο, δεν στέλνουν έξω εκ νέου, ή και χειρότερα αγρίμια. Τους εφοδιάζουν με πολιτισμό, να μην επαναλάβουν, εκείνους που δεν είναι παθολογικά εγκληματίες και εκείνους που θα αφεθούν μετά την αποφυλάκιση στην κοινωνία.

Με τους φυλακισμένους άρα, πες, πως βρέθηκε τρόπος.

Τι θα κάνουμε όμως με τους πολίτες που απονέμουν νέα βία και τη λένε τάξη;

https://dialogos.com.cy/haravgi/ta-anthi-toy-kakoy-50/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s