Δάσκαλε τι δίδασκες

64711164_487659048644202_1530751744730988544_n

Ο μαθητής που περιορίστηκε στην ύλη, που δεν αμφισβήτησε ποτέ τον καθηγητή, έγινε μεγαλώνοντας σε πάρα πολλές περιπτώσεις δάσκαλος. Πολλοί δάσκαλοι υπήρξαν μαθητές θύματα της απαίτησης για μάθηση αποξενωμένη από την κοινωνία και ξένη με την ανοιχτοσύνη μιας εναλλακτικής καλλιέργειας. Ξένη απ’ την Ευρώπη της Αναγέννησης και του Διαφωτισμού. Είδαν από γονική χαρτογράφηση τη μόρφωση ως ευκαιρία εύκολης επαγγελματικής αποκατάστασης.

Δεν το υπερέβηκαν ούτε μετά, εκτέλεσαν ωρολόγιο πρόγραμμα, σχόλασαν 1:05, καυχησιολόγησαν την επιπλέον ώρα που έδωσαν κάποτε στη δουλειά. Δουλειά της αυτονόητης υπέρβασης. Δεν μας κάνουν. Τουλάχιστον δεν μας αρκούν. Κάνουν όταν πάρουν θέση στις στρατιωτικού τύπου παρελάσεις, όταν ρωτήσουν, «τι νομίζετε ότι πρέπει να κάνουμε τους πρόσφυγες που έρχονται από πόλεμο εδώ», αν απλουστεύσουν Λειβαδίτη, φεμινιστική θεωρία, σύγχρονους κειμενογράφους, την ιδέα λύσης, τη λογοτεχνική ομορφιά, τη σημασία μαθηματικών λύσεων στη ζωή, την ανάγνωση του σώματος, την ελευθερία επιλογής, το σπάσιμο ορίων, την ιστορία της τέχνης.

Αν αποκαταστήσουν την υπόληψη της δημόσιας παιδείας που περνά κρίση. Αν τη δικαιώσουν, αν προβληματιστούν γιατί περνά κρίση, αν αντί να μας απαριθμούν όσα κάνουν να μετρήσουν και όσα δεν κάνουν και να ανατρέψουν την κρίση της. Αν υπερβούν τα όρια της κορνίζας που περιορίστηκαν. Ο Άινσταϊν είπε, κανένα πρόβλημα δεν λύνεται με την ίδια συνειδητότητα που το δημιούργησε.

Κι ενώ χρόνια πριν, στη Γαλλία, πέρασαν διαφωτισμό, εμείς παραμένουμε δέσμιοι στο Μεσαίωνα, διδάσκουμε πολεμοχαρή παρελθόντα, ταυτισμένοι με κατοχές, απλοϊκά αφοσιωμένοι στην κυρίαρχη θρησκεία. Όρισαν αυτά την προσωπικότητα των δασκάλων;

Ο δάσκαλος θέλω να έχει ταυτότητα κοινωνική. Επειδή ο μέσος δάσκαλος δεν πήρε θέση για το χαστούκι. Τι λέει η τοποθέτηση του μέσου δασκάλου για τον ίδιο τον δάσκαλο τελικά; Οι αναρτήσεις «διαφωνούμε με το ξύλο (για γραφειοκρατική εξιλέωση) αλλά…»; Αυτά τα «αλλά» που πρόσθεσαν με στοιχειώνουν. Οι συνέχειες δεν ποικιλούσαν. «Αλλά η νέα γενιά ξέφυγε» και «τι παιδεία παίρνουν από το σπίτι». Μετατόπισαν το θέμα, έφταιξαν άλλους, έβγαλαν την ουρά απ’ έξω. Ξεχνούν πως τη μισή μέρα ένα παιδί την περνά μαζί τους. Ξεχνούν πως το σχολείο είναι επιτομή της κοινωνίας. Πως το δίλημμα και η ταυτότητα και η παιδαγωγική τους ικανότητα κρίνεται στα δύσκολα παιδιά, όχι τα βολικά για το μάθημα. Το κάτι παραπάνω που ζητήσαμε ήταν εκεί. Στην κουλτούρα, στα αντανακλαστικά, στη διάγνωση, στη θεραπεία.

Οι Ευρωπαίοι γαλουχήθηκαν με Magna Carta, Αναγέννηση, θρησκευτική αμφισβήτηση. Είχαν το Διαφωτισμό, είχαν απόηχους Αμερικανικής ή Γαλλικής επανάστασης, μίλησαν για το δίκιο του αγώνα, την ταξική σημαντικότητα.

Εδώ ανακυκλώνουμε ψωμοθηρική παιδεία μεταξύ θρησκοληψίας και άκρατου συντηρισμού που βραβεύει μόνο τα «καλά παιδιά» του θρανίου που είναι κολλημένο στην έδρα. Παιδιά αριστείας. Δέκτες ανέμπνευστων εύγε. Που παίρνουν σπίτι «νισshάννια» για την πειθαρχία τους. Δεν αξιοποιούμε εναλλακτικά ταλέντα. Δεν υπερασπιστήκαμε καινοτομίες, δεν βρήκαμε το κουμπί του παραβατικού, δεν διαμορφώσαμε πολιτότητα, αμφισβήτηση και αντίλογο, δεν παρήγαμε τέχνη μπας και βρουν την κλίση τους εκει, δεν βγάλαμε παιδιά σε απεργία να κερδίσουμε κλιματιστικά να μην μαθητεύουν σε τριτοκοσμικές συνθήκες, δεν υπερασπιστήκαμε την αξιοπρέπεια και τον μετεξετασταίο, κυρίως δεν αναδείξαμε τον «μέτριο» και δεν συζητήσαμε με τον αμφισβητία. Ο Σαρτρ έλεγε ότι «ο διανοούμενος είναι κάποιος που φυτρώνει εκεί που δεν τον σπέρνουν». Πόσοι είναι οι δάσκαλοι της διανόησης;

Δάσκαλε ανίκατε πάθους, το καλοκαίρι σταθήκαμε δίπλα σου. Υπερασπίσου τη δημόσια παιδεία και μην δίνεις αφορμές να εξωραϊσουν την ιδιωτική. Αν χαθεί η δημόσια παιδεία, θα έχεις φταίξιμο.

Τα Άνθη του κακού

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s