Αν δεν πεινάσουν οι φτωχοί οι πλούσιοι δεν χορταίνουν

har16

Διάβαζα αποσπάσματα από το ανέκδοτο «Ημερολόγιο ενός τυράννου» του Γιώργου Χειμωνά. Λέει πως ο εχθρός του συγγραφέα  και του ποιητή είναι πάντα αυτός που ούτε γράφει ούτε διαβάζει. Σκέφτομαι πως ο εχθρός του ανθρώπου που κάνει κάτι για τον κόσμο, είναι αυτός που δεν κάνει τίποτα.

Θυμήθηκα τον Χριστόφορο που είναι πρόσφυγας κι έγραφε προχθές εξομολογητικά και ενοχικά πως, μεγάλωσε και δεν στάθηκε στον νεοπρόσφυγα. Από ανήσυχο πνεύμα που ήταν παιδί νιώθει να μεγάλωσε και να έγινε συστημικός.  Τον συμπάθησα, τον συμπόνεσα, χαμογέλασα και συγκινήθηκα. Γιατί κουβαλά ακόμα μέσα του το βιωματικό του φορτίο. Καίει ακόμα μέσα του η φλόγα.

Θυμήθηκα μετά τον Χρίστο. Που μεγάλωσε ανήσυχα. Μετά έπιασε δουλειά στο Υπουργείο. Σήμερα γράφει κοντολογίς, με Υπουργική επιμέλεια κειμένων, πως οι φτωχοί από το κεφάλι τους είναι φτωχοί. Αυτόν τον κατάπιε το σύστημα. Απορροφήθηκε. Έγινε υπολογιστική μηχανή.  Σεντούκιασε την φτώχεια που υπάρχει γύρω του και την ανέβασε στο πατάρι να μην στέκεται μπροστά του, για να μπορεί να παίρνει τις υπουργικές αποφάσεις άκαρδα. Περισώζοντας προϋπολογισμούς κι όχι ανθρώπους. Μακριά πια από το γεγονός.

Θυμήθηκα έπειτα τον γιατρό μου, τον Μενελάου, στο δημόσιο Νοσοκομείο. Ο Μενελάου ήτανε ανήσυχος όταν τον γνώρισα και μένει πάντοτε τέτοιος. Μέσα στο χαοτικό δημόσιο νοσοκομείο τον έβλεπα πάντα που αντιμετώπιζε αγενείς, φτωχούς, κάθε λογής περιστατικό, χαμογελαστά, σοβαρά, αγόγγυστα. Σε ένα αποδεκατισμένο Νοσοκομείο αυτός μάχεται πολύ και με ψυχή για δημόσια υγεία αξιοπρεπη, ισότιμη προς όλους τους ανθρώπους που πάνε εκεί. Ζητά να έχει γύρω του γιατρούς που βλέπουν με σοβαρότητα τον κάθε ασθενή τους, από όπου και αν προέρχεται ο καθένας. Ίσος προς ίσους βλέπει τον καθένα σαν προσωπική ιστορία. Αυτός, μένει ανήσυχος. Αυτός, είναι το ιδανικό μου. Τον γιατρό αυτό, τον θέλω γύρω μου. Να θυμάμαι όποτε επισκέπτομαι το νοσοκομείο, το πως οι άνθρωποι πρέπει να μένουν εντός συστήματος. Με απείραχτα ανθρώπινα ένστικτα.

Τρεις άνθρωποι με κοινά σημεία αφετηρίας.

Μπαίνοντας στην Λευκωσία γράφει σε ένα τοίχο:  «Αν δεν πεινάσουν οι φτωχοί, οι πλούσιοι δεν χορταίνουν».

Ήμουν προχθές στη Βουλή, ήταν η ψήφιση  των προϋπολογισμών. Εκεί που ψηφίζεται το τι θα κοπεί κι από ποιους για να ευημερήσει το κεφάλαιο. Λες και μου γδέρνεις τα σωθικά. Δουλεύω με τους φτωχούς, ξέρω ποιοι μένουν έξω. Μια ανάπτυξη που βρωμάει εξαθλίωση. Σε ένα μήνα είχαμε μαζέψει τέσσερις γυναίκες που κοιμόντουσαν σε πάρκα. Που έχασαν τα σπίτια τους. Προχθές πάλι, πήγα μανταρίνια σε έναν κύριο που ζει εδώ και λίγες μέρες σε μια σκηνή στην παραλιακή. Μπροστά στη μύτη μας.

Θυμάμαι που πήγαινα μια μέρα στην Πάφο και έξω από ένα κτήριο υπήρχε μια τεράστια ουρά ανθρώπων. Μου είπαν είναι κοινοτικό παντοπωλείο. Ενάμιση βδομάδα μετά, τα κοινωνικά παντοπωλεία έκλεισαν. Δεν υπάρχουν πια φτωχοί και τα παντοπωλεία είναι αχρείαστα, ήταν  η επίσημη ανακοίνωση σε ύφος θριάμβου. Κι η ουρά που είδα;

Το είπαν και προχθές στη Βουλή. Κάποιος βουλευτής απάντησε: Ζείτε αλλού εσείς; Δεν έρχεται κόσμος σ’ εσάς;

Σε δυο λεπτά, μια ομάδα πολιτών τους κρέμασε πανό από τον εξώστη, «1974 πρόσφυγες.2019 άστεγοι», «Χεράκια με τις τράπεζες;» «Πάρτε τους άστεγους στις βίλες σας», «Πόση φτώχεια ψήνεται σήμερα», «Προϋπολογισμοί για μας, ή, για τους φίλους σας».

Μέσα στο μπαλκόνι της βουλής. Προβλήματα στον παράδεισο.

Όσο κι αν καγχάζεις, ο λαός ξέρει πότε να το κάνει.

Πρελούδιο μετά από τον πρώην Πρόεδρο της Πρωτοπορίας: Ήταν ασέβεια στη Βουλή και τη Δημοκρατία.  Κάποιος άλλος είπε, τραμπουκισμός.

Διαφέρουν τα ένστικτα μας αποχαυνωμένε άνθρωπε. Ας αφήσουμε τουλάχιστον όσους έχουν ακόμα κάποια αντανακλαστικά.  Οι τυπομανίες  «έτσι κάποιος πρέπει να φέρεται» δεν είναι κλητές. Δες το πραγματικό μήνυμα αυτού που έγινε. Υπάρχουν ποικίλες πράξεις διαμαρτυρίας. Δημιουργούμε στον κάθε άνθρωπο που θέλει να διαμαρτυρηθεί ενοχικά σύνδρομα. Εγώ ένα πράγμα ξέρω. Κάθε μα κάθε διαμαρτυρία είναι ελπιδοφόρα και είναι επικεντρωμένη στην ευαισθησία. Ακόμα και αν συγκρούεται με το θεσμικό σαβουάρ-βιβρ. Όταν μεγαλώνει το χάσμα μεταξύ ανωτέρων και κατωτέρων ανθρώπων να μην κοιτάς σαν χάχας. Υπάρχει  πρωτόκολλο στην αντίδραση;

Επειδή αισθάνεστε άβολα, κανονικοποιείτε την φτωχοποίηση  επινοώντας ασέβεια(!) την ώρα της παραγωγής της. Επειδή παραβιάζει τη νηνεμία που ενδώσατε. Το επιχείρημα της ασέβειας μπροστά στην διαμαρτυρία πάσχει ουσίας. Είναι εκτός τόπου και χρόνου. Είναι ακριβώς το ίδιο με το να λες, δεν ήταν σωστή η απεργία εντός του εργοστασίου, γιατί είναι ιδιωτικός χώρος κι ο εργοστασιάρχης δεν μπόρεσε να δουλέψει το εργοστάσιο. Ο δάσκαλος φίλε, θα απεργήσει στο σχολείο, ο νοσηλευτής κι ο γιατρός στο νοσοκομείο, ο πολίτης στη Βουλή και το Προεδρικό. Η διαμαρτυρίες γίνονται κατά τόπον.

Υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν ακόμα να αρνούνται. Μην σκανδαλίζεσαι. Επειδή έχεις μάθει σε μια κοινωνία που έχει θρέψει βόδια και κινητά πτώματα. Η αληθινή ζωή είναι αλλιώς, η αληθινή ζωή δεν χωρά συμβιβασμούς. Η διαμαρτυρία είναι αίσθημα δημοκρατικής ελευθερίας.  Μάθε πως κάποιοι άνθρωποι έχουν άλλη στάση ζωής. Αυτούς τους αγαπώ παραπάνω. Η κοινωνία πρέπει να είναι εγκατεστημένη εντός του συστήματος, όχι εκτός του. Κι αυτή η κίνηση ήθελε πολιτική αυτοπεποίθηση.

Διαδηλώσεις χωρίς ταπεραμέντο δεν υπάρχουν. Δεν υπάρχει καμιά διαμαρτυρία που γίνεται στην ακροθαλασσία ή σε απόκεντρα πάρκα, χωρίς συμβολισμό, χωρίς παρέμβαση. Μην προσβάλλεις τις τεχνικές της όποιας διαμαρτυρίας, εμμονικός στην πολιτική ορθογραφία. Επειδή σου διακόπτει την ροή της αποβλάκωσης του κόσμου και της σιωπής ως μηχανισμό. Αν κατάλαβα καλά, αυτό σε βολεύει.

Λαός που βλέπει ως δημοκρατική ανθυγιεινή την όποια διαμαρτυρία, αντί τον φτωχό και το χάσμα που γεννιέται στους ανθρώπους, πάσχει σοβαρά στα μυαλά του.

Μην δεις το μελάνι μου να τινάζεται, να σου λερώνει το πουκάμισο. Κόσμος που δεν ογκώνεται, δεν εκτοπίζει τις ανισότητες.

*

το άρθρο online εδώ:

Τα άνθη… του κακού

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s